wtorek, 7 lutego 2017

Czy kuchenki indukcyjne są szkodliwe?



Ten temat również mnie nurtował, a wątpliwości nasiliły się zwłaszcza po zakupie, kiedy już zaczęłam spędzać przy kuchence sporo czasu.

Na wielu forach można było przeczytać teksty typu "kuchenka indukcyjna moim zdaniem nie jest bezpieczna, bo pracuje na polu elektromagnetycznym, a ono jest szkodliwe". Teorii szkodliwości można był znaleźć tysiące jedna straszniejsza od drugiej. Co więc zrobiłam?

Najpierw znalazłam serwisy gdzie o polu elektromagnetycznym wypowiadają się osoby które się na tym znają, a informacje opierają na badaniach a nie na "moim zdaniem". Jednym z takich serwisów jest strona szkodliwepromieniowanie.pl . Jest tam sporo badań i danych. Najpierw trafiłam na artykuł o typowych wartościach PEM dla wybranych źródeł promieniowania:
http://szkodliwepromieniowanie.pl/typowe-wartosci-pem-dla-wybranych-zrodel-promieniowania/
natomiast dla osób, które nie chcą analizować danych liczbowych polecam artykuł: http://szkodliwepromieniowanie.pl/fakty-i-mity/

Badania badaniami, ale zawsze to lepiej jak człowiek zmierzy pewne rzeczy sam.
Niekoniecznie stać mnie na zaawansowany miernik PEM, ale w moim wypadku sprawdza się hasło "Szukajcie a znajdziecie" - po 10 minutach poszukiwań dowiedziałam się, że sporo telefonów komórkowych jest wyposażonych w sensor PEM i wystarczy zainstalować aplikację, aby móc natężenie takiego pola mierzyć. Zainstalowałam więc "Ultimate EMF Detector" (mierzy składowe H i B z pola) i zaczęło się mierzenie!

Jakie wnioski? Zbliżenie telefonu do kuchenki indukcyjnej na wysokość uchwytów i pokrywki, a nawet do połowy garnka, czyli tam gdzie trzyma się ręce) nieznacznie podwyższyło wartość promieniowania, a gdzieniegdzie w ogóle go nie zmieniło. Gorzej było z...włączonym okapem kuchennym... powiem Wam - działo się! Mąż elektronik wytłumaczył mi, że wszelkie silniki tworzą właśnie spore promieniowanie.

Tak więc od dziś 100x bardziej niż niż kuchenki indukcyjnej obawiam się okapu, odkurzacza, maszynki do mięsa, suszarki do włosów i tym podobnych rzeczy... Oczywiście nie jestem badaczem, pewnie zaraz pojawi się tu sporo mądrzejszych ode mnie, ale jeśli chdzi o kuchenkę to zdecydowanie jestem spokojna.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz